פרטים עלי

התמונה שלי
תל אביב, Israel
מידען עצמאי המתמחה במידענות בחינוך. מידען ראשי ב-קישורן - קישורים לחומרי למידה. מרצה בהשתלמויות, למורים, ספרנים ומידענים, והציבור הרחב במסגרות שונות כמו: הסתדרות המורים, אוניברסיטת תל-אביב, מרכז ההדרכה לספריות, קמפוס חנקין חולון ועוד.

יום שלישי, 15 בדצמבר 2009

מ- Competitive Intelligence ל- Cooperative intelligence

מ- Competitive Intelligence ל- Cooperative intelligence

20/11/09
שבויים בקונספציה: מודיעין תחרותי במשבר
אבי מזרחי, מידען עצמאי
המשבר הנוכחי מעורר למחשבה ולשינוי המודל על פיו פועלים במודיעין תחרותי. אבי מזרחי, בוחן מחדש את המתודולוגיה של המודיעין התחרותי בתגובה למשבר הכלכלי שהתחולל, ולהתפתחות מודל הקוד הפתוח והשיתופיות.

המשבר הכלכלי שחווה עולם העסקים מבליט את הפגמים בתחום המודיעין התחרותי יותר מתמיד. מעטים הם שזיהו את בוא המשבר הנוכחי, אך כישלון החיזוי הזה הוא הדבר האחרון שצריך להטריד את הענף. חשוב ממנו הוא העיוורון של אנשי המקצוע לעצם האפשרות של כישלון כלכלת השוק התחרותי, המתעלם ממגבלות הרציונאליות האנושית, המובילות לעתים קרובות ליצירת בועות ולניפוצן. לדוגמא, ההנחה הרציונאלית שאנשים מתנהלים בזהירות רבה כשהם קונים בתים כי זאת בדרך כלל ההשקעה הגדולה ביותר שהם יעשו, ולכן הם בוחנים את השוק בזהירות ומשווים מחירים - הנחה זו למשל לא תמיד עומדת במבחן המציאות.
חוקרים מהתחום של כלכלה התנהגותית, מנסים להסביר את אי-הרציונאליות הברורה של המשקיעים בכך שהם מייחסים אותה לשורה של הטיות ידועות בקוגניציה האנושית - למשל, הנטייה לחשוש יותר מהפסדים קטנים מאשר לשאוף לרווחים קטנים, או הנטייה לבצע הכללות מדגימות קטנות - כמו הנחה שמפני שמחירי הבתים עלו בשנים האחרונות, הם ימשיכו לעלות.
הלקח העיקרי שניתן להפיק מן המשבר הוא קודם כל שיש להתמודד עם המציאות הבלתי נוחה, שהשוק רחוק משלמות, והוא נתון לאשליות ולטירוף ההמון. מן הראוי לנטוש את הפתרון היפה אך השגוי הטמון בהנחה כי כולם רציונאליים וכי השוק מתנהג בהתאם לכך.
רבים מאיתנו הורגלו לחשוב כי שוק תחרותי מוביל ליצירתיות וחדשנות. מודל הקוד הפתוח הבנוי על שיתופיות מעמיד במבחן את ההנחה הזו. מאמר שהופיע בגלובס מ22/09/2009 בנושא הקוד הפתוח עוסק בהשפעות מודל הקוד הפתוח על שוק הפרסום שמקובל לחשוב עליו כשוק תחרותי. מסתבר שהיצירתיות האמיתית שכבשה את עולם הפרסום לאחרונה היא דווקא זו הנובעת משיתופי פעולה. חדשנות המבוססת על שיתופי פעולה דורשת מספר שינויי תפיסה: לפני הכול פתיחות למהלכים אקספרימנטאליים שהתוצאה שלהם לא בהכרח ידועה מראש. כמו כן נדרשת הכרה במומחיותם של אחרים, עבודה קריאטיבית משותפת, ויתור חלקי על השליטה ומעבר למודלים עסקיים חדשים. שיתופי פעולה הינם הזדמנות אדירה לפריצות דרך קריאטיביות, ליציאה מהקופסאות להן הורגלנו ולחשיבה יצירתית ללא גבולות ומגבלות של יכולת הוצאה לפועל.
מגמה זו של שיתופיות מוצאת את ביטוייה גם בסוגה חדשה של משחקי אינטרנט - "משחקים חברתיים" - שמתקיימים רק במסגרת הרשתות החברתיות, ובמיוחד בפייסבוק. השחקן חשוף לזירת המשחק של חבריו ובלי עזרה לזולת הוא לא יכול להתקדם. המרכיב השיתופי הוא מה שהופך את המשחק למדבק. היחסים בין השחקנים חשובים יותר מהיחסים בין השחקן למשחק. במשחק הפופולארי בפייסבוק - פארם-ויל אפילו החקלאי המוצלח ביותר לא יכול להתקדם אם הוא לא מכיר חוואים אחרים, כלומר שחקנים אחרים. כדי לצבור נקודות ולהרוויח כסף, חייבים הגולשים לעזור לשכניהם בתחזוקת החוות שלהם, לשלוח ולקבל מהם מתנות. חלק מהוויראליות של המשחק נעוצה בכך שהשחקנים מדווחים לחבריהם על כל פעולה בחווה, באמצעות עמוד העדכונים של פייסבוק.
מגמת השיתופיות באה לידי ביטוי במחקר Nielsen 2009 בנושא דפוסי חיפוש מידע באינטרנט.
על פי המחקר 18% מהמשתמשים מעדיפים למקד את מאמצי החיפוש ואיסוף המידע ברשתות חברתיות כגון טוויטר או פייסבוק. העורכים שניתחו את הממצאים סבורים כי נוכח הצפת המידע במנועי החיפוש, נוטים אותם 18% מן המשתמשים להעדיף כברירה ראשונה אתרי רשתות חברתיות. העדפה ראשונית זו נובעת מתפיסתם כי עדיף סינון מידע אנושי ע"י גורמים אנושיים מוכרים מאשר סינון מידע אוטומאטי ע"י מנועי החיפוש שהיו הזירה העיקרית לאיסוף ודליית מידע באינטרנט עד כה. בשנתיים האחרונה חלה תזוזה מסוימת בכיווני האיסוף, ואתרי רשתות חברתיות מתחילים (עדיין בהיקף מצומצם יחסית אך במגמה גוברת) להוות זירה לאיסוף מידע ודליית מידע.
מהאמור לעיל, נראה כי יש להתחיל ולשנות את דרכי העבודה והקונספציות של המודיעין התחרותי ובמקוםCompetitive Intelligence  האופייני לסביבות עבודה סגורות ותחרותיות יש לעבור למודלים של עבודה בסביבת הקוד הפתוח המתאפיין בשיתופיות, כך שהמודיעין תחרותי יהפוך למודיעין שיתופי  Cooperative intelligence.
להמשיך לעקוב אחר אבי מזרחי ניתן בטוויטר:
http://www.talker.co.il/avimizrahi
ובבלוג:  http://avimiz.blogspot.com/

אין תגובות: